dual-system.pl

dual-system.pl – biznes, motoryzacja, lifetsyle

selen w jedzeniu
Zdrowie

Selen w jedzeniu – co warto o nim wiedzieć?

Jeśli śledzi się nowości i świeże informacje z zakresu zdrowego żywienia czy też diet, bez wątpienia słyszało się już wcześniej informacje o tym, jak dobrze wpływa na ciało selen. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób stara się zdobyć na temat tego pierwiastka bardziej szczegółowe informacje, takie jak te odnoszące się do jego właściwości, czy też tego, gdzie tak właściwie znaleźć selen i jak go suplementować. Jak to więc wygląda w szczegółach, czyli co konkretnie warto wiedzieć i tym pierwiastku?

Jakie właściwości ma selen?

Jeśli nie śledzi się nowości na temat zdrowego żywienia, można nawet nigdy o selenie nie usłyszeć. Z pewnością nie jest on tak często wymieniany, jak witamina C, magnez, potas czy też żelazo. Jak się jednak okazuje, selen jest wcale nie mniej istotny dla kondycji naszego ciała, co wyżej wymienione substancje. Jakie więc ma znaczenie w ludzkim organizmie?
Przede wszystkim wspomnieć tu trzeba, że selen bierze udział w licznych procesach fizjologicznych, chroni ciało przed działaniem wolnych rodników czy też stresem oksydacyjnym. Jest to substancja właściwie niezbędna, jeśli chodzi o poprawę funkcjonowania całego układu odpornościowego, a także poprawną syntezę hormonów wytwarzanych w tarczycy. U mężczyzn odgrywa on ogromną rolę w zakresie syntezy testosteronu, a także przyczynia się do rozwoju plemników.

Selen w jedzeniu – gdzie go znaleźć?

Jak zatem widać po powyższej charakterystyce, selen w organizmie ma kluczowe znaczenie i nie można ignorować jego niedoborów, ponieważ może się to przełożyć na naprawdę nieprzyjemne dolegliwości i skutki uboczne. Nic więc dziwnego, że tak często pada pytanie, jak suplementowa selen i gdzie go można znaleźć?
Jeśli chce się selen dostarczać do organizmu w pełni naturalnie, czyli w formie pożywania, to z pewnością do diety musi zostać włączony orzech brazylijski, który zawiera go zdecydowanie najwięcej spośród innych produktów. Oprócz tego dieta powinna być bogata w takie pozycje, jak łosoś oraz tuńczyk, ponieważ 100 g tych ryb, to nawet 95% dziennego zapotrzebowania na selen u dorosłej osoby.
Inne produkty o wysokiej zawartości selenu to wołowina, filet z indyka, czy też jaja, białe pieczywo oraz ryż.

Czy można przedawkować selen?

Wiele osób, które dostarczają selen w formie tabletek, zastanawia się nad tym, czy można ten pierwiastek przedawkować. Jak się okazuje tak, a jego zbyt duże stężenie może nawet być dla ciała toksyczne. Najbardziej charakterystycznym objawem zbyt dużej ilości selenu jest łamliwość i wypadanie paznokci oraz włosów. Co więcej, u takich osób występuje również depresja, niestabilność emocjonalna i nerwowość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *